Carta 36


Estimat Joaquim,‭

"Si,‭ ‬molt estimat i de cartes res‭!" ‬Ja ho sé,‭ ‬ja m'ho vas dir una altra vegada,‭ ‬i tens molta raó,‭ ‬però és que ha sigut Setmana Santa i son uns dies especials,‭ ‬que no saps per què,‭ ‬però passen volant.‭

El teu pare recordarà com es celebrava la Setmana Santa els últims anys que vau viure aquí.‭ ‬Moltes processons,‭ ‬molt anar a‭ "‬seguir Monuments‭" ‬el dijous Sant a la tarda,‭ ‬molt soroll de cassoles i tapadores d'olles els dissabte al matí,‭ ‬contrastant amb el silenci del dia anterior...‭ ‬Ara,‭ ‬ha canviat molt.‭ ‬Les criatures ja no van a l'església amb aquells xerracs a‭ "‬matar jueus‭"‬.‭ ‬El Divendres Sant,‭ ‬-dejuni i abstinència-‭ ‬i ha qui encara el fa,‭ ‬però aquell recolliment,‭ ‬que et deien que no es podia ni escombrar perquè sortirien formigues...‭ ‬ara la majoria no escombra perquè no s'ha quedat a casa,‭ ‬Setmana Santa serveix per molts per fer un petit viatge,‭ ‬o un‭ "‬mini-creuer‭"‬,‭ ‬-un any vaig anar a Dubai amb amigues,‭ ‬de recolliment,‭ ‬poc‭! ‬Hi havia tant per veure‭!

Tornant al costum d'anar a‭ "‬matar jueus‭"‬,‭ ‬jo no vaig tenir mai un xerrac ni vaig anar a fer aquell xivarri.‭ ‬Potser a casa meva no eren ni massa religiosos ni massa folklòrics i això els hi va passar per alt.‭ ‬L'altre dia et comentava que tampoc havia anat a‭ "‬serrar‭"‬.‭ ‬La palma sí que l‭' ‬havia anat a beneir,‭ ‬si no feia massa fred i no els semblés que m'havia de constipar‭! ‬I la mona en canvi,‭ ‬no em va faltar mai‭! ‬Els meus fills van arreplegar una època que van fer de tot,‭ ‬palmes,‭ ‬palmons,‭ ‬i mones de tots els padrins...

Aquest any he estat a Castellterçol,‭ ‬un poble petit a‭ ‬700‭ ‬m.‭ ‬d'alçada...‭ ‬Ha plogut tota la setmana‭! ‬Ni un moment de treva per anar a collir farigola.‭ ‬El meu genoll se n'ha ressentit i gairebé no m'he mogut de casa.‭ ‬Sort de comptar amb bones amistats que et fan passar les tardes de pressa.‭ ‬Els llibres,‭ ‬la musica i un jersei que estic fent pel net,‭ ‬i encara m'han faltat hores,‭ ‬no he fet pas ni la meitat de la feina que m'havia proposat..‭ ‬Tant de pressa m'ha passat que no he tingut temps ni d'escriure't.‭


De tornada a Sabadell he constatat que les orenetes aquest any no han fet niu a casa meva.‭ ‬Em sap greu,‭ ‬ja m'hi havia acostumat i les trobaré a faltar.‭ ‬La seva xiscladissa feia companyia i donava alegria.‭ ‬Potser caldrà que em compri algun ocell...‭ ‬Però tot el que és tenir bèsties dóna feina i et lliga si vols sortir.‭ ‬Tindré d'inventar-me'n un de virtual igual com em vaig inventar el gos temps enrere.‭ ‬No costa gens‭! ‬Ja estic veient la gàbia i l'ocell a dintre‭! ‬Fa uns saltirons‭! ‬Es veu que està content,‭ ‬s'hi troba bé a casa meva...‭ ‬tot i que no i dic gran cosa,‭ ‬perquè no estic acostumada a parlar amb bestioles.‭ ‬No sóc sant Francesc.‭ ‬Vés per on torno a veure al meu costat el gos que m'havia inventat‭! ‬Quina memòria tenen les bèsties,‭ ‬està tan falaguer com temps enrere‭! ‬Remena la cua de content i va net,‭ ‬i polit,‭ ‬sembla que surti de cal veterinari,‭ ‬això dóna gust‭! ‬El tinc al costat i d'aquí una mica li diré‭ "‬Seu‭" ‬i s'asseurà i em quedarà mirant amb aquests ulls tan expressius que té.‭ ‬Em falten les orenetes,‭ ‬però estic ben acompanyada.‭ (‬I de boja encara no me n'he tornat,‭ ‬el que passa és que faig servir molt d'imaginació.‭)

He passat pel nostre carrer.‭ ‬Està molt canviat.‭ ‬Ja no hi queden cases velles,‭ ‬totes les han remodelat,‭ ‬el teu pare no el coneixeria,‭ ‬però encara hi viu gent d'aquell temps que ell hi vivia.‭ ‬A la propera carta miraré de tornar-ne parlar,‭ ‬que això deu ser el que li deu agradar més.‭

Adéu i bona Pasqua‭!

Maria Mercè.‭





Primera mort


‭ ‬S'havia enfilat dalt de l'arbre i no pensava baixar-ne.‭ ‬Prou sentia que el cridaven:‭ ‬prou s'havia adonat que feia estona que l'estaven buscant...‭ ‬però el seu amagatall era tan segur que no trobava el moment de deixar-lo.‭ ‬A més,‭ ‬ningú no el sabia.‭ ‬Ningú coneixia el seu refugi.‭ ‬Si hagués baixat mentre la mare o el germà es trobaven els voltants,‭ ‬haurien desobeït el que ell guardava tan gelosament.‭ ‬Tenir un lloc per ell tot sol,‭ ‬on anar-s'hi a refugiar quan volia escapolir-se d'alguna situació desagradable.‭ ‬Li donava una tranquil·litat que per res del mon desitjava perdre.‭

Per això s'arraulí encara més entre les fulles procurant gairebé ni respirar,‭ ‬per por que el descobrissin.‭ ‬En aquesta posició romangué fins que va veure com el seu germà i la seva mare marxaven sense ell.‭ ‬Anaven a donar el condol a la família Seriola.‭ ‬Ja,‭ ‬a l'hora de dinar se n'havia parlat de la visita que caldria fer a la tarda a la casa dels veïns,‭ ‬amb motiu de la mort de la seva filla.‭ ‬A ell,‭ ‬que ja havia menjat poc,‭ ‬se li acabà de sobte la poca gana que li quedava.‭ ‬No n'hi havia prou amb la mort de la nena que encara caldria anar a veure-la bo i morta.‭ ‬Estesa en un llit o el que podria ser pitjor,‭ ‬ficada dins del taüt‭!

No,‭ ‬faria el que fos,‭ ‬però no hi aniria.‭ ‬No podia suportar-ne ni imaginar-ne la visió.‭ ‬Havien jugat tant amb la Montserrat‭! ‬S'havien divertit tant,‭ ‬s'havien discutit tant‭! ‬I ara tot s'havia acabat.‭ ‬Una rara malaltia se l'havia endut en gairebé quatre dies.‭ ‬Tothom comentava el mateix,‭ ‬tants avenços com hi ha en la medecina i encara hi ha cassos que els metges no saben que fer-hi.‭

Enfilat dalt de l'arbre,‭ ‬pensava i pensava...‭ ‬quan fos gran seria metge‭! ‬Però aviat descartà aquesta idea.‭ ‬No,‭ ‬era una carrera que no feia pas per ell.‭ ‬Si se li morís un pacient fóra capaç de morir-se darrera seu.‭ ‬Quin compromís a l'hora de receptar...‭ ‬calia estar molt al cas.‭
No,‭ ‬no seria metge.‭ ‬Massa responsabilitat i també massa feina a estudiar i a ell no li agradava gaire passar-se hores davant dels llibres.‭ ‬La seva àvia deia moltes vegades‭ ‬-‭"‬La vida és la millor escola.‭ ‬La vida ensenya.‭" ‬Però es veu que els seus pares no hi estaven gaire d'acord,‭ '‬perquè tant a ell com al seu germà sempre els enviaven a escola.‭ ‬Després diran que s'ha d'escoltar als vells i seguir-ne els consells...‭ ‬Els seus pares no predicaven pas amb l'exemple‭! ‬De bona gana hauria cregut a l'àvia i hauria esperat que la vida l‭'"‬ensenyés‭"‬,‭ ‬mentre anava fent la viu-viu,‭ ‬jugant i passant-s'ho bé.‭

A la Montserrat se li havia acabat a anar a escola,‭ ‬i jugar,‭ ‬i anar a la piscina...‭ ‬i la bicicleta nova que li havien comprat aquest estiu...‭ ‬La bici,‭ ‬encara la podria aprofitar la seva germana petita,‭ ‬que sempre li estava demanant i que ella no li deixava mai,‭ ‬amb l'excusa que no arribava bé als pedals.‭ ‬Era una llàstima,‭ ‬perquè a la Montserrat sí que li agradava anar a escola...‭ ‬i en canvi a ell‭!

S'esgarrifà del mal pensament que havia tingut:‭ ‬per un moment pensà en un canvi.‭ ‬No‭! ‬Per res del mon es canviaria amb la Montserrat morta.‭ ‬Davant la mort,‭ ‬l'escola era la Glòria‭!

Però l'àvia deia que la Montserrat ja hi era a la Glòria.‭ ‬La Glòria...‭ ‬Prou que li havien explicat que els morts estaven a la Glòria.‭ ‬però la paraula‭ "‬Glòria‭" ‬la feien servir per tantes coses.‭ ‬Els seus cosins,‭ ‬quan van tornar del viatge de nuvis només sabien dir que estaven a la glòria‭! ‬D'això no feia ni dos anys i ja s'havien separat‭!

Potser la Montserrat d'aquí dos anys ja s'haurà cansat d'estar a la Glòria i tornarà a venir a passar l'estiu al poble.‭ ‬I,‭ ‬ca‭! ‬La Glòria dels morts és una altra cosa.‭ ‬No sabia ben bé que era però devia ser una altra cosa,‭ ‬Allà devia estar-s'hi bé de debò,‭ ‬perquè d'allà no en tornava ningú.‭