Carta 38

Hola Joaquim,‭

Sempre he procurat quan escric‭ ‬transmetre bon humor,‭ ‬-bon rollo,‭ ‬que es diu ara-‭ ‬però avui potser no em sortirà la carta com jo voldria perquè estic feta un bon garbuix.‭

Per començar he anat a escoltar una conferència sobre‭ "‬Les dones a l'edat mitjana‭"‬,‭ ‬molt,‭ ‬molt interessant,‭ ‬per un professor de la Universitat molt reconegut,‭ ‬i no he pres cap apunt‭! ‬I em sap greu,‭ ‬ara dintre el meu cap hi donen voltes la Violant d'Hongria,‭ ‬la Blanca de Castella-‭ ‬que va ser mare de Sant Lluís de França-‭ ‬la Isabel de Villena,‭ ‬que escrivia com ningú...‭ ‬Que va donar molts bons consells a la seva cosina,‭ ‬que també es deia Isabel,‭ ‬però que aquesta no els va saber aprofitar...‭ (‬va ser Isabel la Catòlica‭)‬.‭

M'han fet descobrir com les dones que tenien riquesa feien de mecenes a artistes i literats‭; ‬que moltes vegades eren elles qui els donaven la idea de la novel·la que volien que escrivissin‭; ‬ha explicat el que passava quan hi havia un casament d'estat,‭ ‬la dona sempre era la que marxava del seu país per anar-se a establir al del seu marit‭; ‬això representava que automàticament hi aportava tota la seva cultura i la de la seva terra.‭ ‬Eleonor d'Aquitània,‭ ‬als seus vuitanta anys,‭ ‬es va traslladar a Catalunya per acompanyar a la seva neta Blanca de Castella,‭ ‬quan anava cap a França per casar-se,‭ ‬per aprofitar el viatge fins a Normandia,‭ ‬per anar-la ensinistrant en la manera de governar un país,‭ ‬i va ser la dona que va fer‭ "‬la France‭" ‬poderosa...‭ (‬mal que els francesos no els hi agradi reconèixer-ho‭)‬.

Oi quin garbuix que tinc‭? ‬I ha sobre te'l traspasso a tu‭! ‬Sembla aquell acudit que parla d'un pare que vol ensenyar al seu fill com s'ha de resoldre un problema i agafa una patata que hi havia al caliu i li tira a les mans.‭ ‬El nano,‭ ‬crida,‭ ‬protesta,‭ ‬i se la va passant d'una ma a l'altra sense saber que fer-ne.‭ ‬Llavors el pare li diu:‭ "‬Quan et tirin una patata calenta el que has de fer és tornar-la de seguida al que te l'ha tirat o bé al que tinguis més a la vora.‭"

Ara el que em caldria fer,‭ ‬-ja que m'interessa l'edat mitjana,‭ ‬-és anar a buscar llibres d'història,‭ ‬biografies i endinsar-me una mica en aquest terreny,‭ ‬i no explicar-te en quatre ratlles el que aquell professor ens ha explicat en una hora‭! ‬I no donar-te‭ "‬el rollo‭" ‬d'una cosa que ni a tu ni al teu pare us deu interessar.‭ ‬No ho faré més.‭

Les orenetes continuen sense aparèixer per casa meva,‭ ‬Què hi farem‭! ‬Però de moment tampoc n'he vist ni n'he sentit pels carrers.‭ ‬Encara puc tenir esperança.‭ ‬L'esperança és l'últim que es perd...‭ ‬ja ho diuen.‭

Venen ocells a la teva finestra‭? ‬Ara no et posis a cantar‭ "‬Si a tu ventana llega una paloma...‭"

Veus‭? ‬Aquesta cançó la hi pots fer cantar al teu pare,‭ ‬segur que se'n recorda‭! ‬Deu ser de la seva joventut‭!‬.‭


Apa,‭ ‬fins a una altre.‭
Maria Mercè.



. . . Primera mort . . . .



Un cop dins es veié immers en un mar de gent que parlava en veu baixa o bé plorava sorollosament com la Rosalia,‭ ‬una veïna que sempre havia estat una exagerada.‭ ‬Els pares de la Montserrat,‭ ‬amb els ulls vermells tots dos,‭ ‬miraven de contenir-se i la Rosalia cada cop plorava més fort.‭

Es quedà dret al costat de la porta del menjador,‭ ‬on s'havien reunit tots els amics de la família.‭ ‬Volia passar desapercebut i marxar sense haver de dir res a ningú,‭ ‬però el pare de la nena s'adonà d'ell i li feu senyal d'acostar-se i ell mateix s'aixecà de la cadira i l'anà a trobar.‭

No tenia escapatòria.‭ ‬Es trobà donant-li la ma i es veié endut cap a l'altra estança on es trobava el cos sense vida de la Montserrat.‭ ‬Déu‭! ‬I que blanca que estava‭! ‬Ell recordava a la noieta que només feia pocs dies lluïa una morenor que enamorava.‭ ‬I ara feia esgarrifar només mirar-la.‭ ‬Mai no havia vist una persona tant blanca i tant lassa.‭ ‬No era la seva la postura d'una persona dormint‭; ‬era com si el seu cosset prim s'hagués aclofat en el matalàs i aquest la xuclés cap endins,‭ ‬i només deixés veure d'ella la cara esblanqueïda que traspuava serenor.‭

El pare de la nena el tenia agafat per l'espatlla i no es deien res.‭ ‬Tots dos es miraven la morta.‭ ‬Algú els apartà del costat del llit i de la mateixa manera que havia entrat,‭ ‬silenciosament,‭ ‬es tornà a trobar al carrer.‭

Caminava com un sonámbul cap a casa seva.‭ ‬Enrere havien quedat els plors de la Rosalia i el recolliment de les persones que acompanyaven la família.‭ ‬Es trobà altre cop a la cuina.‭ ‬La llesca del berenar encara l'esperava dins del plat.‭ ‬La mirà amb indiferència.‭

-‭"‬Ja ets aquí‭? ‬Així has anat‭? ‬Sense canviar-te la camisa‭?‬-‭ ‬l'increpà la seva mare.

‭ ‬Igual que moments abans es mirà la llesca de pa ara se la mirà a ella.‭ ‬Quina importància tenia la camisa davant la mort de la seva amiga‭?

Potser tenia raó l'àvia,‭ "‬la vida ensenya‭"‬.‭ ‬Però a qui ensenya‭? ‬Si els grans,‭ ‬que han viscut més anys i per tant han tingut més temps per rebre coneixements,‭ ‬encara donen tanta importància a portar una camisa ben planxada,‭ ‬potser millor que continuï anant a l'escola...‭ ‬pensà mentre es tornava a enfilar al seu arbre per meditar sobre el que acabava de viure.‭

Per meditar,‭ ‬o per plorar com la Rosalia o com millor li vingués,‭ ‬que per això tenia el seu refugi particular ben amagat de tothom.

‭ ‬Maria Mercè Lleonart.


1 comentari:

begoña ha dit...

felicitats per la medalla a la Unió de Mares!

Begoña - Ràdio Sabadell